Nuorten valmennusryhmä


Useamman kuin yhden pysähdyksen taktiikalla Nuorten Jukolassa

Nuorten Jukola kisattiin tänä vuonna Raaseporin Västerbyn liikuntakeskuksen tuntumassa 22.8. Jälleen kerran minut pakotettiin pyydettiin kirjoittamaan reportaasi vaiherikkaasta matkastamme.

Lähdimme kohti Raaseporia kellon 17.00 Seinäjoen ABC:n ja Lidlin välistä. Joukkueita oli kaksi ja lisäksi meillä oli mukanamme kaksi huoltajaa ja kaksi Ford Transit -pikkubussia. Joukkueista ykkösessä juoksivat Sakari Koskela, Topias Saranpää, Anna Ruokola, Aapo Pasanen, Ida Melender, Pihla Pasanen ja Aku Hietaharju ja kakkosessa Rasmus Vainionpää, Ossi Hietaharju, Emilia Melender, Ville Pitkänen, Anni Rintaketuri, Suvi Hietaharju ja kirjoittaja itse. Huoltajat tunnettiin nimillä Jussi Pasanen ja Jukka Vainionpää. Busseihin jakauduttiin siten, että toiseen menivät pojat ja Pihla ja toiseen tytöt ja Ossi, joka ei onnekseen mahtunut Pojat & Pihla -bussiin.

Tarkoituksenamme oli pysähtyä syömään ABC Pirkkalassa, Tampereen eteläpuolella. Noh, toisin kävi: Ennen Jalasjärvellä sijaitsevaa huoltoasema Jalastuulta Jukan ohjastama ja poikien (sekä Pihlan) täyttämä Transit alkoi temppuilla. Koneesta katosivat tehot. Pysähdyimme Jalastuulella ja jonkin ajan päästä kuskimme hoksasi, että tehot palaavat kun koneen sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Ja matka jatkui taas…

Matka kului sen verran rattoisasti musiikkia kuunnellessa ja sekavia puhuessa, että en muista monestiko pysähdyimme ennen Pirkkalaa koneen katoavien tehojen vuoksi. Moottorivalokin syttyi siinä jossain vaiheessa, mutta ei se matkaa haitannut.

Loppumatkakin kului rattoisasti, vaikka pysähdyksiä tuli vain enemmän ja enemmän. Koulumajoitukseen savuttuamme kaikki nukkuivat siellä jo tai ainakin yrittivät. Kello oli jotain kymenen ja yhdentoista väliltä.

Moni nukahti pian nukkumaan mentyään, mutta oli myös meitä, jotka emme saaneet kylmän salin lattialla aloitettua matkaamme Höyhensaarille. Tilannetta ei tietenkään helpottanut se, että joku kuorsasi kovaan ääneen kahden muun säestämänä eikä myöskään parin ihmisen väsynyt kikattelu ja jonkun patjan narina. Kaikki me taisimme kuitenkin jossakin vaiheessa yötä nukkua edes silmällisen.

Itselleni aamu koitti jo ennen kuutta, kun heräsin enkä saanut unen päästä enää kiinni. Pyöriskelin sängyssäni patjallani muutaman tunnin, kunnes koitti herätys ja päädyimme molemmat kaksi joukkuetta ja huoltajaa aamulenkille. Jo aamulenkillä joidenkin juoksuvauhdissa oli havaittavissa erityistä herkkyyttä tai kankeutta. Kuitenkin jokainen sai itsensä hilattua koululle ja sieltä vielä aamupalan kautta kilpailukeskukselle. Kilpailukeskuksessa kokosimme Vainionpäiden “huvilateltan” ja… ja… hmmm… emme tehneet mitään… Ennen kilpailun alkua oli avajaismarssi Nuorten Jukolan 30-vuotisen taipaleen kunniaksi, johon seurastamme osallistuivat todella edustavasti Suvi, Pihla, Sakari, Aku ja minä.

Lopulta koitti viestin alkupamus ja maastoon säntäsivät Sakari ja Rasmus. Seurasimme innoissamme, kun joukkueiden numeroita alkoi ilmestyä ensimmäiseltä väliaikarastilta. Väliajoista näimme, että kummallakin joukkueella oli ollut ongelmia. Maaliin tuli ensin ykkösjoukkue, sijalla 98. Aloittaja Sakari kehui olleensa ensimmäinen k-pisteellä ja hyytyneensä melkein heti koon jälkeen. Kakkonen vaihtoi sijalla 152. Tästä molemmat joukkueet nostivat sijoituksiaan läpi koko viestin, erityisesti ykköstiimissä toista osuutta juossut Topias napsi sijoja pois, nostaen joukkuetta 31 sijaa.

Lopulta myös koitti itsellenikin, eli kakkosen ankkurille se vääjäämätön eli yhteislähtö. Hölklteltyäni radan ja päästyäni maastosta pois muu poppoo olikin jo purkanut telttamme ja oli valmis lähtemään. Aku oli ankkuroinut ykkösen sijalle 38. Kakkonen oli lopulta sijalla 112. Nopeiden pesujen jäätävässä suihkussa jälkeen lähdimme matkaan kohti kotia. Huoltaja-Jukka oli päättänyt jatkaa Helsinkiin, joten Transitin uusi kapteeni paluumatkan ajaksi olisi kesän alussa kortin saanut Aku. Lähdimme ajamaan noin kello 17.00

Kauaksi emme päässeet ennen kuin jouduimme pidättämään tutun syyn takia. Moottorivalo tosin oli sammunut. Mietimme jo, että oliko kyseinen valokin vain hajonnut, mutta pääsimme jatkamaan matkaa. Päämääränä oli taas ABC Pirkkala.

Sitten alkoikin oikea episodi: Me suunnistajat emme oikein osanneet suunnistaa Kehäteillä. Puhelimista olivat akut lopussa ja niistä kului akku nopeammin kuin Transitti ehti ladata, eli emme saaneet sieltäkään navigointiapua. Lisäksi sama tehottomuus vaivasi autoa edelleen ja ajelimmekin kaasu pohjassa ja kutonen silmässä moottoritietä hurjaa nopeutta 70km/h. Jouduimme siis pysähtelemään monen moneen kertaan.

Lopulta jo kaukana porskuttanut toinen Transitti otti meihin yhteyttä ja sanoi, että vaihdetaan ruokapaikka Hyvinkään ABC:lle. Se sopi meille mainiosti ja monien hikisten kilometrien ja pysähdyksien jälkeen saavuimme yhden u-käännöksen saattelemina ruokapaikalle.

Ruoan himomme täytettyämme astuimme taas tuohon hikiseen ja kuumaan, tärpätiltä haisevaan autoomme. Ja eipä kauaakaan, kun tehot katosivat. Siinä kohtaa Akulla alkoi keittämään oikein kunnolla ja päätime pitää kriisipalaverin Riihimäen ABC:lla. Jos jotain positiivista tästä haluaa kaivaa, niin moottorivalo olikin ehjä toisin kuin olimme luulleet. Se nimittäin syttyi uudestaan päälle. Ainakin jokin osa tuostakin autosta toimi. Tämän episodin aikana aloin kuulla hiljaisia, mutta niin selviä kutsuhuutoja kotonani takapihalle ripustamaltani thaimaalaiselta riippumatolta. Jälleennäkemistämme ajatellessan silmäkulmastanikin melkein tippa lorahti, kun eihän meistä kukaan voinut olla varma selviäisimmekö edes Etelä-Pohjanmaalle asti.

Riksalla päätimme, että tämän ikävämpi Transhitti saa jäädä ihastelemaan Riihimäen ABC:n kauniita asfalttimaisemia pitemmäksikin aikaa ja aloimme miettiä toisen bussisakin matkan jatkomahdollisuuksia. Pyysimme kyytiä laihialaisilta, mutta he olivatkin lähteneet toiseen suuntaan kilpailukeskuksesta. Muistikuvani siitä miten matka jatkui, ovat kaikkea muuta kuin selkeät. Ehkä ahtauduimme kaikki toiseen pikkubussiin. Mutta koska autossa ei olisi tällöin ollutkaan kuin viisi lain silmissä ylimääräistä matkustajaa, tätä ei varmaan koskaan tapahtunut. Pysähtelykin olisi tosin jatkunut silloinkin, koska auto olisi ollut täynnä ja täten kuumempi kuin itse helvetti ja aivan täynnä.

Jotenkin pääsimme jatkamaan matkaa ja muutamien ajohetkien jälkeen päätimme, että osa porukasta jäisi Pirkkalan ABC:lle odottamaan kotoa lähetettäviä vahvistuksia. Päädyimme siihen tulokseen, että kaikki ilmajokiset jäisivät pois.

Lopulta siis jätimme noin yhdeksän ja kymmenen välillä Villen, Akun, Sakarin, Suvin ja Ossin kyseiselle huoltoasemalle odottamaan Hietaharjujen vanhan kunnon Transporterin saapumista. Heidän odottelunsa kesti pari tuntia ja ilta ABC:llä ei tainnut sekään ihan näiden väsyneiden matkalaisten kannalta mennä putkeen. He pitävätköön asiansa omina tietoinaan tai jakakoon niitä itse, niihin en lähde ulkopuolisena puuttumaan.

Toiseen bussiin jääneet matkalaisetkin alkoivat olla aikalailla väsyneitä. Tästä esimerkkinä Emilia “Yliaktiivisuus” Melender, joka nukkui loppumatkan erittäin sujuvasti. Loppumatka sujui ilman ihmeempiä sattumuksia.

Kuten kaikki matkat, myös tämä tuli jossain vaiheessa päätökseensä. Vähän kahdentoista jälkeen saavuimme Sorsanpesälle, jossa minä ja Rasmus jäimme pois. Kello 00.15 astuin turvallisesti oman kotini ovesta sisään ja aloin valmistautumaan seuraavan päivän AM-kisoihin. Ilmajokisilla meni vielä pidempään ja Hietaharjut ovat olleet kotonansa noin puoli kahdelta. Pasaset olivat kotonansa puoli yksi ja loput jossain sillä välillä.

Reissumme oli pitkä ja vaivalloinen, mutta myös niin poikkeuksellinen, että kaikki tulevat varmasti muistamaan sen vielä kiikkutuolissakin. Siellä vanhainkodissakin vielä kertoillaan lapsenlapsien lapsille tätä tarinaa ja sen opetusta. Kyllä! Kuten kaikissa hyvissä tarinoissa, niin myös tässäkin on opetus, jonka varmaan me kaikki jo sisäistimme: Älä koskaan osta – saatika luota tai vuokraa – Ford Transhittiä.



Päivitetty: 24.08.15, Mikko Lähdesmäki
Asianajotoimisto Kattelus, Ruokola & Mukkala Oy Elite Pankkiiriliike E-west
MSK Cabins MSK Group
Neste Jouppi Seinäjoki Seira


Atria Hyvän Tuurin Silmälasi
Meka Pro Hotelli Sorsanpesä

Audi Keitele Forest lainvoima.com Lähitapiola Metsään.fi Peab Oy Team Sportia Seinäjoki